dimarts, 30 d’octubre del 2007

Fòrum 4. Projectes: entre la teoria i la pràctica

L'article "La escriutra por proyectos: tú eres el autor" presenta una seqüència didàctica basada en el treball per projectes. En aquest cas, la tasca que dóna sentit als aprenentatges literaris és l'elaboració d'una novel·la-joc. En l'altre article que heu llegit sobre els projectes, "projectes de treball: entre la teoria i la pràctica" s'hi descriuen els fonaments teòrics i les característiques dels projectes.

Us proposo que relacioneu la teoria amb la pràctica veient com un projecte concret tradueix les característiques d'aquest mètode de treball.

Participeu, doncs, en aquest fòrum, descrivint com la SD "Tú eres el autor" aplica els principis del treball per projectes. Podeu partir de com s'enfoquen cadascun dels aspectes següents:

- Ensenyament de l'escriptura: podeu fixar-vos, per exemple, en els avantatges dels projectes per experimentar el sentit real de la comunicació escrita i les implicacions que això pot tenir respecte a la motivació, el treball de les fases de l'escriptura, etc.
- Ensenyament de la lectura.
- Ensenyament de continguts literaris.
- Organització de l'aula.
- Avaluació.
- Altres comentaris.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Pel que fa als fonaments teòrics que podem trobar a l'article de la Teresa Colomer i la Teresa Ribas, em centraré en dos que m'han cridat més l'atenció o que penso que tenen especial interès.

En primer lloc, el tema de l'avaluació. L'aricle de l'Anna Camps diu " l'avaluació és inherent al procés d'aprenentatge" i aquesta afirmació està recollida en el següent article quan les autores afirmen que durant les revisions dels diferents textos i el procés de composició dels petits relats ja s'està avaluant i que no interessa tant el llibre resultant com el procés que han seguit per dur-lo a terme.

En segon lloc, parlaré sobre el sentit real de la comunicació escrita. En l'article de l'Anna Camps, aquesta diu que l'ús de la llengua és funcional i que cal presentar situacions reals de comunicació escrita. Així doncs, l'article on s'explica l'experiència d'aquest treball per projectes, diu que realitzar un projecte d'escriptura permet als alumnes experimentar el sentit real de la comunicació escrita i, realment, quan es posa a la pràctica hi ha una situació real de comunicació: fer un llibre (un recull d'històries) per a que altres ho puguin llegir i sigui un material útil i real per a altres companys.

Anònim ha dit...

M.ªÀngels Solé (6è)
Jo volia fer un comentari sobre l'organització a l'aula que es duu a terme a l'hora de treballar amb projectes.
Ttal com ens explica la Teresa Colomer i la Teresa Ribes els alumnes es distribueixen en grups i formen un treball cooperatiu. En aquest moment tots els alumnes tene un paper important, quan un escriu un fragment l'altre ha d'estar atent i ajudar-lo si en algun moment té alguna dificultat. Per tant, crec que es treballa a més a més del treball cooperatiu molts valors entre els alumnes, com per exemeple: el respecte entre ells.

Anònim ha dit...

Jo volia comentar sobre el procès que es duu a terme quan treballem amb projectes, més concretament durant la fase de realització.

En aquesta fase, tal i com diu l'Anna Camps, una de les activitats és "orientada a aprendre les característiques del text que s'ha d'escriure i de les seves condicions d'ús". Així doncs, els alumnes analitzen un model que els pot ajudar per tal de realitzar ells el seu text. En l'article de la Teresa Ribas i la Teresa Colomer ho porten a la pràctica mitjançant l'anàlisi d'una novel·la-joc. Fan una lectura i a partir d'aquí realitzen un esquema en base les característiques d'aquest. Així doncs, els alumnes observen i interioritzen aquestes aracterístiques que posteriorment aplicaran en la realització dels seus texts.

Les activitats de producció que es realitzen en aquesta fase també les observem en la pràctica. Aquestes activitats: "comportarà operacions de planificació, de textualització, de revisió..." I en la pràctica els alumnes decideixen el tema, el lloc, el moment de l'acció, els personatges, l'argument, etc.

Anònim ha dit...

El comentari anterior és de la Maria Muñoz!