dimecres, 12 de setembre del 2007

Fòrum 1. Què es pot observar a l'aula?

Què t'ha aportat la lectura de l'article de Josep Maria Cots sobre l'observació a l'aula? Has après alguna cosa nova? Transcriu algun passatge del text que et sembli especialment rellevant. Hi ha algun tema que t'agradaria comentar o discutir a partir d'aquesta lectura?

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Núria Clotet Palà (5è)
Tal i com hem comentat avui a tutoria, aquest article m'ha servit per fixar-me i adornar-me d'aspectes que poden ser observables però que potser no n'era conscient o mai havia caigut en veure'n la seva importància. De tot l'article, hi ha dos punts que m'agradaria destacar:

1. En els rols del professor parla d'un tercer nivell d'anàlisi, que són els rols que la institució, el sistema educatiu i la societat donen al professor. Quan parla de les avaluacions, que en el cas dels britànics les fan institucions externes i en el cas dels espanyols les fan els mateixos professors, m'ha sorgit el dubte de quin mètode d'avaluació és el que garanteix igualtat en l'educació i quin és el millor de cara a l'aprenentatge. Perquè per una banda sembla que si tots els alumnes fan el mateix examen, les notes són més justes i iguals amb tothom, però d'altra banda, i després d'haver passat l'experiència de la selectivitat, també penso que el fet de fer examens externs provoca una pressió extra sobre mestres i alumnes que és un entrebanc pel procés d'ensenyament- aprenentatge.

2. En les seqüències d'interacció en els patrons d'interacció a l'aula, explica que "la llengua constitueix al mateix temps la finalitat i el mitjà de l'aprenentatge". Aquesta observació m'ha fet pensar en la gran importància que té la llengua a l'hora de portar a terme qualsevol ensenyament de qualsevol assignatura, i també m'ha fet pensar que potser ens queixem que els nens i nenes no tenen volcabulari ni fluidesa oral, però que potser el problema està en que alguns mestres no parlen correctament o cometen molts errors que després els nens imiten perquè prenen exemple del que han sentit.

Anònim ha dit...

Tinc una proposta...

Com que l'article és llarg i té molts temes/apartats, proposo que cada dos dies parlem i donem opinions sobre 1. La Núria n'ha proposat 2, en podem parlar i així tothom dóna l'opinió sobre això perquè sinó totes destacarem el que ens crida l'atenció però no ens contestarem.

Pel que diu la Núria sobre els rols que la institució, el sistema educatiu i la societat donen al professor jo crec que és important que els mestres tinguem llibertat a l'hora de preparar les classes i tot el material necessari (inclòs els examens). Això sí, per garantir uns bons processos d'ensenyament-aprenentatge cal que hi hagi una bona xarxa de comunicació i realció entre els mestres del curs, entre els mestres del cicle i dels diferents cicles, entre escoles... i així succesivament de manera que tots els mestres d'una mateixa regió vagin a la una i es treballi el mateix. Així doncs, jo crec necessari que cada mestre/centre dissenyi els seus models d'avaluació, que no sempre ha de ser examen, perquè si sempre diem que cada aula és un món; que cada nen/a és un món no em de tendir a la globalització sinó a l'adaptació dels materials i recursos en funció de la realitat que tenim davant.


Què penseu?

Anònim ha dit...

Tinc una proposta...

Com que l'article és llarg i té molts temes/apartats, proposo que cada dos dies parlem i donem opinions sobre 1. La Núria n'ha proposat 2, en podem parlar i així tothom dóna l'opinió sobre això perquè sinó totes destacarem el que ens crida l'atenció però no ens contestarem.

Pel que diu la Núria sobre els rols que la institució, el sistema educatiu i la societat donen al professor jo crec que és important que els mestres tinguem llibertat a l'hora de preparar les classes i tot el material necessari (inclòs els examens). Això sí, per garantir uns bons processos d'ensenyament-aprenentatge cal que hi hagi una bona xarxa de comunicació i realció entre els mestres del curs, entre els mestres del cicle i dels diferents cicles, entre escoles... i així succesivament de manera que tots els mestres d'una mateixa regió vagin a la una i es treballi el mateix. Així doncs, jo crec necessari que cada mestre/centre dissenyi els seus models d'avaluació, que no sempre ha de ser examen, perquè si sempre diem que cada aula és un món; que cada nen/a és un món no em de tendir a la globalització sinó a l'adaptació dels materials i recursos en funció de la realitat que tenim davant.


Què penseu?

Anònim ha dit...

M.ªÀngels Solé (6è)

Tal com han dit la Lara i la Núria, també estic d'acord i em sembla molt gratificant que els mestres tinguin llibertat a l'hora de preparar les classes, ja que d'aquesta manera estan més motivats i aquesta motivació es transmet als alumnes indirectament. Aquests prenen decisions molt importants en el procés d'ensenyament-aprenentatge, ja que fins i tot poden fer variar (molt sovint) la planificació de les activitats que el mestre s'havia plantejat.

Per altra banda, tal com diu l'article, cal tenir molt present que el mestre parla entre un 50% i un 70% del temps que dura una classe i crec que això hauria de variar. La interacció entre el mestre i l'alumne és molt enriquidora, ja que no només aprèn l'alumne, sinó que el mestre també. I, així, es poden dur a terme dievrses estratègies comunicatives, ja que la interacció verbal és un element clau pel procés d'esenyament-aprenentatge i, a més a més, es relacionen uns amb els altres.

Anònim ha dit...

Estic molt d'acord amb aquest últim paràgraf que ha escrit l'Angi sobre la importància del llenguatge oral per part dels alumnes. Encara que no sigui d'aquest article, el que ha escrit l'Angi, m'ha fet pensar en un article que vam llegir a Didàctica de la LLengua que explicava les funcions que tenia el fet de parlar; allò de parlar per aprendre a pensar, parlar per aprendre a escriure... us enrecordeu? i crec que realment és molt important que els mestres tinguin en compte aquestes concepcions.

M'agradaria que parlessim sobre l’entorn social, més concretament laspecte del poder que té el mestre dins l'aula.
Jo crec que els mestres tenim un poder una mica per sobre dels alumnes per la nostra experiència personal i acadèmica però que no em de mostrar-nos com una força que està a anys llum d’ells i que ho sap tot i té la clau de totes les coses, ja que nosaltres sé que aprenem tant com ells. Ara bé, en contextos així (les escoles que ens em trobat), a mi em dóna la sensació que cal fer més evident aquest poder perquè sinó sembla que el poder o el ritme i decisions de la classe està a càrrec dels alumnes i no dels mestres.